Professor Emil Nasritdinov

“Beware with your time, since life is short. Having a short conversation with a knowledgeable person is worth all of the life.” –Sa’adi

2014-10-23 20.39.12Professor Nasritdinov is a great man. Loves his profession. And has deep interest in ethnography. In my studies at AUCA, he has been one of the busiest, deepest, and most knowledgeable professors I have ever encountered. He is kind, pragmatic, and humble. He does not say a word about something that he does not have a knowledge of. He has a cold, dark, little office somewhere at the farthest part of the AUCA building. He’s always busy with his books, research, and analysis. Tea is always ready to be served at his office. He has a PhD in a different field from Melbourne University in Australia. But his knowledge in anthropology is more than any PhD. He writes in both Russian and English. From the very first days we have always had debates and banter. With him I can talk about Persian or English Literature, or even the Russian novels. From Pushkin to Dostoyevsky, Gorky to Chekov, religion to philosophy, poetry to music, anthropology to research methods, epistemology to area studies. Similarly, it’s he who can tolerate diverse subject conversations. His love of theology and religion has made him a strong follower of Tablighi Jamaat. With all this, the revival of pan-Islamic spirit and religious identity has conquered the mind and heart of some Central Asian elites as a reaction to respond more appropriately to the needs and questions of the vibrant young generations of their societies in order to prevent them from falling into the dark pit of extremism. Tablighi Jamaat is an Islamic movement that’s based on the doctrine of separation of religion from politics. Our debate and banter sometimes gets to an extreme and we impose upon ourselves a pause after which our debate can be restarted by a warm tea. However, the reason for this short paragraph is to demonstrate the traits of a good educator to those nose-in-the-air professors of Kabul (Kabul University), who because of their fear of smart questions scare students by being violent and using coarse language as a defense mechanism against their weakness and ignorance (you know who you are).

2015-02-09 15.29.56نگه دار فرصت که عالم دمیست،
دمی پیش دانا، به از عالمیست
پروفسور نصرالدینوف، انسان بزرگیست. به رشته اش عشق می ورزد. علاقه ی عمیق به اتنوگرافی دارد. یکی از پرمشغله ترین، آگاه ترین و عمیق ترین استادانی هست که تا به حال، افتخار شاگردی اش را داشته ام. مهربان، عملگرا و متواضع است. کمتر سخنی بر زبان میراند، که از عمق قبح و حسنش بی اطلاع باشد. دفتری سرد و کوچک، پرت و متروک در آخرین سمت ساختمان دانشگاه آمریکایی آسیای میانه دارد. همیشه درگیر کتابها و تحقیق و تحلیل است. استکان چایش همیشه برای پذیرایی آماده است. دکترای انتروپولوجی از دانشگاه ملبورن استرالیا دارد. کتاب ها و مقاله هایش به دو زبان روسی و انگلیسی چاپ شده است. از همان روزهای اول، در گیر بحث و کلنجاریم. با او می شود از ادبیات فارسی و انگلیسی و رومان های روسی حرف زد. از پوشکین و داستایوفسکی تا گورکی و چوخوف…از دین و فلسفه تا شعر و موسیقی، از انتروپولوجی و روش تحقیق تا معرفت شناسی و مطالعات منطقه ای…به رغم این همه، گهگاهی اوست، که به سراغ بحث می آید. به سهروردی و فارابی و ابن سینا عشق می ورزد. علاقه اش به الهیات، او را پیرو پر و پا قرص “جماعت تبلیغی” ساخته است. با این حساب، احیای هویت دینی، ذهن و ضمیر جمع کثیری از نخبگان کشور های آسیای میانه را درگیر خود کرده است. اینان به مثابه ی گروههای مرجع، تلاش می کنند قرائتی از دین را به جامعه ی نو پا و جوان و سئوال پرور کشورشان ارایه کنند تا بتوانند از سقوط در افراط گرایی جلو گیری کنند. جماعت تبلیغی، جریان دینی – اسلامی است، که جدایی دین از سیاست را بر می تابد. بحث و ممارثت های زبانی مان گهگاهی ملالت های مصلحتی را پیش می آورد، اما بعد از یک سکوت کوتاه و یک چای همه چیز از سر شروع می شود. … و اما، مراد از این نبشته، یاد آوری غرور و دماغ چاقی استادان (دانشگاه کابل – مراد اینجا همان پهنتون کابل) بود که به خاطر ترس و دلهره از سئوال دانشجو، ژست “پرطمطراق” حکیمانه می گیرند و خشم و دشنام مکانیزم دفاعی شان برای پوشیدن ضعف و جهالتشان است. “به ضمیر مجهول

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s